COLUMN: Gratis is goed

We hebben misschien wel het beste kraanwater van de gehele wereld, elk restaurant heeft veel kranen waar je dat geweldige verfrissende goed uit kunt halen, het kost de ondernemer bijna niets en toch doen we er in de horeca anno 2015 nog zo geheimzinnig over. Hoe kan dat toch?

Ik heb het zelf vorige week nog meegemaakt. Ergens naar binnen om te gaan eten, sushi in dit geval in een leuk restaurantstraatje in Utrecht. Lekkere trek, kaart bekijken en direct maar even wat hapjes en een drankje bestellen bij de dame in de bediening. Paar sushi rolletjes, beetje sashimi, beetje warme saké en kraanwater… Nee, dat was niet mogelijk want we hebben alleen maar flessen water was de reactie van de serveerster die duidelijke instructies heeft gekregen van de eigenaar of directie om geen kraanwater weg te geven. Toch maar even gevraagd of het klopte dat er geen kraanwater was. Ze ontweek mijn vraag een beetje en meldde vervolgens dat er alleen flessen water verkrijgbaar waren.

Hoe is het toch mogelijk, we leven in 2015 en zitten in de fase net na een flinke crisis! Er zijn dus nog steeds ondernemers die weigeren om kraanwater gratis weg te geven. In elk welvarend land om ons heen of aan de andere van de oceaan krijg je water, soms zonder te vragen en dit wordt veelal ook de gehele ochtend/middag/avond aangevuld. Maar in Nederland, waar (volgens de Keuringsdienst van Waren) het bronwater op sommige plekken gewoon uit de kraan komt, pro- beren we op een zure manier een extra Euro te verdienen en direct wat minder gastvrijer te zijn.

Volgens mij werkt namelijk het precies andersom. Als er een fles kraanwater, gratis op tafel komt,
is er meteen een prettig en gastvrij gevoel, blijven mensen langer zitten en bestellen sneller een fles wijn dan een glas. Na het diner bestelt men sneller een 2e kopje koffie met eventueel een glaasje lekkers. En dus verdien je die Euro’s toch wel, alleen op een andere manier.

Ondernemer van nu, open de ogen en ga eens met de tijd mee! We staan met z’n allen aan
het begin van een mooie, nieuwe economische periode en geef dat water gewoon eens gratis weg (of vraag er een symbolisch bedrag voor van een paar dubbeltjes), maar loop niet te piepen!


 

Blogger Kasper Visser (43) is Foodblogger op foodbrigade.nl en samen met Joris Visser eigenaar van restaurants Keuken & Deli en Speck Bar & Grill in Utrecht.

Redactie FM
social@frissemosterd.nl

Frisse Mosterd is hét gezicht van de Utrechtse horeca. Met unieke achtergrond reportages, interviews en portretten biedt Frisse Mosterd letterlijk een kijkje in de keuken van Utrecht’s meest culinaire en spraakmakende horeca.