MENU
Frisse Mosterd #4

Frisse Mosterd #4 nu verkrijgbaar!

Teds

Coming soon: TEDS

19 oktober 2016 Home, nieuws

Crowdfunding in de horeca: risico of uitkomst?

  • foto: Asmara Matulessy
    De Kromme Haring

Kantien, Syr, Het Muzieklokaal, De Koekfabriek, brewpub De Kromme Haring en het nog te openen Piatto zijn allemaal (deels) gefinancierd middels crowdfunding. Via diverse platforms wordt je zichtbaar voor investeerders die jou via een speciale regeling geld kunnen lenen tegen rente. Een uitkomst voor startende ondernemers of risicovol?

tekst: Annebel Wouters

Een horecaonderneming starten zonder goedgevuld spaarvarken; dan bleven er tot een aantal jaar geleden maar twee opties over. Of naar de bank stappen of zelf op zoek gaan naar investeerders. Door de economische crisis werd het de startende ondernemer moeilijk gemaakt de financiering voor een nieuwe zaak rond te krijgen. Gelukkig heb je tegenwoordig dus nog een mogelijkheid: crowdfunding. In Nederland bestaan er meerdere organisaties, zoals CrowdAboutNow en Horeca Crowdfunding, die de investeerder kennis laten maken met nieuwe horecaconcepten.

Niet alleen voor de portemonnee
Wij spraken met Sanne van Buuren die, samen met Talitha Verheij, eigenaar is van Het Muzieklokaal. In 2015 begonnen zij met hun campagne bij CrowdAboutNow en binnen drie maanden hadden ze het beoogde bedrag behaald. In zijn totaliteit 121.100 euro, waarvan de verbouwing kon worden gefinancierd. “Vanaf het begin waren we eigenlijk al enthousiast over crowdfunden. De bank is minder geneigd geld te lenen aan starters. We kozen in eerste instantie uit noodzaak voor crowdfunding, omdat we anders het geld niet bij elkaar zouden krijgen. Met een crowdfundcampagne creëer je niet alleen betrokkenheid, maar de promotie en marketing zit er ook direct in verwerkt.’’

“Crowdfunding is ook een toets of jouw plan aanslaat, of mensen het wel interessant vinden. Als dat niet werkt dan hoeven we elders ookgeen investering te zoeken. Daarbij komen ook de positieve bijeffecten. We hebben een groot netwerk opgebouwd, waarvan veel investeerders hier nu koffie komen drinken, en tijdens de opstart werden we geholpen door mensen die hun kennis en advies gaven.

foto: Asmara Matulessy

fotografie: Asmara Matulessy

foto: Asmara Matulessyfoto: Asmara Matulessy

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Het ondernemersrisico

Veel horecazaken die zijn gefinancierd middels crowdfunding delen deze visie. Toch kleeft er een risico aan. Een klein rekeningsommetje: Het Muzieklokaal heeft 121.100 euro opgehaald met crowdfunding, dat moeten ze aflossen in vijf jaar tijd tegen 4% rente per jaar. Dat betekent 29.064 euro per jaar. Dat is veel geld. Wat als ze zich daar niet aan kunnen houden; bij wie ligt dan het risico? Sanne legt uit: “Nou, bij ons. Wij zijn privépersonen die dit geld hebben geleend. Als het misgaat met de zaak dan heb ik bijvoorbeeld nog een huis. Natuurlijk kun je van een kale kip niet plukken, want als wij privé ook failliet gaan dan ligt het risico natuurlijk bij de investeerder. Maar wij zullen er alles aan doen om het te laten slagen, dat weet de investeerder ook. Daarbij is er zo’n verbondenheid; mochten we het niet redden in vijf jaar tijd om onze lening af te lossen, zullen er ook investeerders zijn die het niet erg vinden om te wachten. Dat is anders dan bij de bank, daar mist de betrokkenheid met ons en de zaak.’’

Ondernemen is altijd een risico, of het geld nou geleend is van de bank of via crowdfunding is binnengehaald. Eén ding is zeker: door een crowd- fundcampagne wordt een zaak nog voordat het is geopend op de kaart gezet, het creëert betrokkenheid, zorgt voor een ijzersterk netwerk en de nodige promotie. Echter, kan men pas over vijf jaar zeggen – als de schulden zijn afgelost – of het daadwerkelijk een uitkomst is. En dat is de andere kant van de medaille.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Comments are closed.