Cider Friday: “Het verwijfde imago zetten we om naar een ruigere look”

Appelcider is het drankje dat de komende jaren sterk in populariteit gaat groeien als het aan Harm Heijmerink ligt. Ciders vullen namelijk het gat tussen bier en wijn. Met het maandelijks terugkerende evenement Cider Friday laat Harm zien wat het drankje allemaal te bieden heeft.

Tekst: Max de Valck
Beeld: Cider Friday

Cider Friday is een combinatie tussen een gezellige borrel en een informatieve proeverij. “Ik denk dat veel mensen nieuwsgierig raken naar wat er allemaal nieuw is op drankgebied. Zo heeft speciaalbier de afgelopen jaren een enorme vlucht gemaakt. Maar wordt vrijwel niks aangeboden voor mensen die geen bier lusten of wijn bijvoorbeeld te extreem vinden qua alcoholpercentage of smaak.

Ik merk dat cider dit gat kan vullen en dat de vraag hiernaar echt begint te komen”, zegt Harm. Cider Friday is een initiatief van Harm en Wouter Bol. Harm heeft zijn eigen wijnbedrijf en Wouter een eigen dj-bedrijf en kennen elkaar van hun studentenverenging. Harm: “Drie jaar geleden schonk ik tijdens een wijnproeverij bij de verjaardag van Wouters vader een cider en hij was daar erg van onder de indruk. Later hebben wij onze krachten gebundeld rondom cider met muziek en een proeverij en Cider Friday was geboren.”

Geen wijn en bier
De interesse voor dranken is er bij Harm eigenlijk altijd al geweest. Hij werkt zijn hele leven in de horeca en kwam daar ook in aanraking met wijnen. Hij mag zichzelf sommelier noemen. “Toen ik werkte bij Podium onder de Dom kwam ik in aanraking met een dame die Engelse ciders importeert naar Nederland. Zij gaf een proeverij met zo’n vijftien verschillende ciders. Ik was overwelmed over hoe tof dat spul eigenlijk was en ben mij er toen meer in gaan verdiepen. Die dame is inmiddels een goede vriendin geworden waar we ook mee samenwerken. De liefde voor cider is toentertijd ontstaan. Ik had bij wijn of bier kunnen blijven, maar die markt is al meer dan verzadigd, terwijl je met appelcider nog veel kan bereiken.”

Stoer imago creëren
Omdat appelcider bij veel mensen geen aantrekkelijke uitstraling heeft en het vaak wordt geassocieerd met mierzoete suikerdrankjes, hebben Harm en Wouter besloten er een ruige tint aan te geven. “Let maar eens op,” zegt Harm. “Als je als kerel met een flesje cider in je hand staat, dan krijg je al snel afkeurende blikken. Dat is naar mijn mening volledig onterecht. Het verwijfde imago proberen we om te zetten naar een wat rauwere en stoerdere look. De flessen zijn over het algemeen van een halve liter en de etiketten zien er vet uit. We dragen zelf leren schorten en presenteren de ciders in stalen voederbakken met ijs. Omdat de ciders halve liter flessen zijn, promoten wij het idee sharing is caring. Het is leuk om met een groep mensen eenzelfde drank te drinken en het daarover te hebben. Op deze manier creëer je een awareness rondom die drank.”

Verschillende smaken
“Ik hoop dat iedereen in de toekomst massaal cider gaat drinken. Er kunnen hele toffe smaken in zitten. Het heeft een lager alcoholgehalte, is glutenvrij en heeft niet die smaak van bier, die mensen soms vies vinden. Ook de smaken zijn heel divers: van een simpele appelsmaak naar een zwaar rokerige op eikenhout gelagerde en met hop toegevoegde cider.” De grote favoriet van Harm is de cider waar het allemaal mee begon; de Black Dragon, gemaakt door Gwynt Y Ddraig uit Wales. “Het is medium dry, dus er zit net wat meer suiker in, maar is niet per se zoeter! En het heeft eikenhout rijping gehad. Een old time favourite!”


De volgende Cider Friday vindt plaats op 17 november in Bar Stadstuin aan de Europalaan.

Redactie FM
social@frissemosterd.nl

Frisse Mosterd is hét gezicht van de Utrechtse horeca. Met unieke achtergrond reportages, interviews en portretten biedt Frisse Mosterd letterlijk een kijkje in de keuken van Utrecht’s meest culinaire en spraakmakende horeca.