PIER24: “Wij zijn de eerste visgroothandel van Utrecht”

Vijf jaar geleden begon Jelle de Jong viswinkel Visgilde Lijffijt & de Jong aan de Biltstraat. Geroemd om hun duurzame vis en biologische producten werd dat al snel één van de betere viswinkels van de stad. Daarnaast leverden ze ook aan steeds meer horecazaken. Zo werd het tijd voor een eigen visgroothandel: PIER24.

Tekst: Annebel Wouters 
Beeld: Asmara Matulessy

In nog geen jaar tijd levert PIER24 aan diverse Utrechtse horecazaken. Jelle vertelt: “De vraag om vis te leveren in Utrecht werd  in de viswinkel steeds groter en omdat ik Bart Jan Wijsman van Egro Horecaspecialisten al kende, lag een samenwerking snel voor de hand. Onze vaste klanten zijn de restaurants van Oscar en Sander uit de Drieharingstraat, Beers&Barrels, Pickles, Tiger Mama en El Mundo. We positioneren ons in Utrecht, maar leveren ook in andere regio’s.”

Inspiratiekeuken

In het pand van PIER24 vindt het totale proces plaats. Van de opslag en visschoonmaak tot het maken van producten, inpakken en de orders verzamelen. Middenin het pand is zelfs een enorme keuken gebouwd met alles wat een chef’s hart sneller doet kloppen. “Regelmatig komt er een team van een nieuw te openen restaurant hier koken om te proeven voor de kaart. Zij mogen dan van alle faciliteiten en onze producten gebruik maken. Zelf ontwikkelen wij ook producten en proberen in deze ruimte verschillende recepturen uit”

Feestelijke producten

Rondom de feestdagen is er altijd meer vraag naar bijzondere vissoorten en PIER24 kan daar goed op inspelen. “We hebben een eigen rokerij waar we zalm, tonijn of zwaardvis in roken en een bassin met levende Canadese kreeften. Hiernaast zijn er altijd mooie oesters en coquilles leverbaar om het kerstdiner compleet te maken. Ook maken we zelf burgers en Thaise viskoekjes die erg populair zijn bij onze klanten . Daar willen we bijvoorbeeld soepen aan toevoegen, zoals een romige kreeftensoep die goed aansluit bij de feestdagen’’, zegt Jelle.

Duurzame vis

PIER24 werkt waar mogelijk en gewenst met producten met het ASC-keurmerk of MSC-keurmerk. Daarnaast stuurt Jelle horecazaken aan op de koop van bijvangst.

Jelle: “Tijdens de visvangst komen vaak andere vissoorten mee dan de bedoeling is. Veel vissers gooien die overboord, of ze gaan mee maar worden moeilijk verkocht. Wij bieden de bijvangst  aan voor een paar euro per kilo zodat er niks verspild wordt. De chefs van restaurants Se7en, Blij en Van Buuren verwerken deze bijvoorbeeld in hun menu of gebruiken het als vis van de dag. Het zou ideaal zijn als meerdere zaken dit bij ons gaan afnemen. Zo steunen we allen een duurzame toekomst!’’

Redactie FM
social@frissemosterd.nl