Jeroen en Patrick van Pablo Discobar

Wat een paar jaar geleden begint als de eenmalige muziekprogrammering van een foodfestival is anno 2018 een niet meer weg te denken onderneming: Pablo Discobar. Jeroen Woertink en Patrick Ligthart zijn hard op weg heel Nederland (en daarbuiten) te veroveren met hun evenementen en sound. Want ons stadsie hebben ze al in the pocket.

Tekst: Kylie Fletcher
Beeld: Mick Brookman

Jeroen en Patrick kennen elkaar sinds hun tienerjaren. Toen al was er de droom om samen iets ‘groots’ te organiseren. In de zomer van 2015 regelen ze voor festival Spek en Bonen vier dagen lang de muziekprogrammering. In samenwerking met vrienden, bekenden en Utrechts podium Ekko zorgen ze voor toegankelijke muziek. Uiteindelijk blijft er zo’n vijftien uur over die Jeroen samen met Rob Scholtens opvult. “We zijn daar voor het eerst de disco ingedoken. En dit bleek een groot succes”, vertelt Jeroen. “Na het festival kregen we van Ekko de vraag om de Pablo Discobar sound voort te zetten met een clubavond. Toen gingen we op zoek naar serieuze kwaliteitsmuziek binnen het genre. Ik ga geen disco draaien, zei ik in het begin. Dat is nu wel anders”, zegt Jeroen gniffelend.

Groei

De mannen hebben net hun tweejarig jubileum achter de rug. En het gaat goed: evenement na evenement is steevast uitverkocht. “We moeten er hard voor werken. We gaan er nog altijd zelf op uit om posters op te hangen. Zo blijft het persoonlijk. We groeien hard, maar wel organisch. Proberen veel nieuwe dingen, maar blijven wel sterk aan ons eigen beeld vasthouden. We zijn kieskeurig en zoeken voor een event artiesten uit met een identiteit. We zoeken de interactie op en bouwen een band. Het gaat heel erg op gevoel. Zo gaan we bijvoorbeeld voor elk evenement met iedereen uit eten”, legt Jeroen uit.

“Eerder namen we te veel hooi op de vork door met verschillende concepten bezig te zijn. Je kunt niet verwachten dat ‘het trucje’ overal werkt. Daarom hebben we afgelopen jaar besloten om ons volledig op Pablo te richten. Dat werkt rustgevend. Het is ook leuker om je op één ding te focussen, dan twintig verschillende”, zegt Patrick. “Uiteindelijk doen we alles met z’n tweeën. Maar wel met veel hulp van mensen om ons heen. Door de Utrechtse horeca hebben we een gigantisch netwerk, waar iedereen elkaar helpt. We gaan veel samenwerkingen aan en proberen de kwaliteit hoog te houden”, legt Jeroen uit.

Vertrouwen

“Het blinde vertrouwen dat we vanaf het begin gekregen hebben, is toch wel een groot compliment. Het hele team van Elevation Events heeft ons overal in meegenomen en geholpen. Dat vertrouwen is wat ons zichtbaar heeft gemaakt”, vertelt Jeroen. “Fijn is het ook om op een avond zijn die al loopt. Ruim drie maanden voor een event leven wij er al helemaal naartoe. Op zo’n avond moet het dan gebeuren en als dat dan lukt, dan is dat het vetste”, aldus Patrick.

Dagdroom

“Utrecht heeft op cultureel gebied een goed totaalpakket. Wat er mist is een laagdrempelig dj-café. Voor veel jonge dj’s is Tivoli te hoog gegrepen. Een bar met een ‘kom gewoon een keer langs’ mentaliteit zou ideaal zijn; onze eigen ‘discobar’. Een eigen festival waarbij we alles zelf regelen, is ook een dagdroom. Maar voor nu ligt de focus op groeien. In 2017 hadden we elf evenementen, in 2018 gaan we al richting de twintig. We willen nog meer verbreden en zelfstandiger worden. Op naar de volgende trap. Wij hebben er zin in. Ondanks dat ondernemen veel energie kost, levert het minstens zoveel energie op!”, aldus Jeroen.

Redactie FM
social@frissemosterd.nl