crowdaboutnow

CrowdAboutNow over succesvolle horecaconcepten

Tekst: Cas van Vliet
Portret: Sharmaine Berkelaar
Food: Edgar Castregon
Kromme Haring: Marije Kuiper

Ondernemer Mark Laagewaard richtte in 2009 crowdfunding platform ‘CrowdAboutNow’ op. Het Utrechtse bedrijf specialiseert zich vooral op de horeca. Als algemeen directeur maakt Mark de huidige ontwikkelingen en trends binnen de sector van dichtbij mee. Hij weet dan ook als geen ander wat er anno 2018 allemaal komt kijken bij het opzetten en draaiende houden van een succesvolle horeca onderneming.

Mark vertelt: “CrowdAboutNow biedt ondernemers een manier om hun eigen netwerk te mobiliseren, activeren en mensen mee te nemen in het verhaal. Als ze dat op een leuke manier doen biedt de website ook een stukje marketing.Onze eerste klanten bestonden uit een barista die een nieuw koffiezet apparaat wilde aanschaffen en de Vechtclub XL, die op dat moment net haar deuren had geopend. ”

Persoonlijk verhaal

Met name dat persoonlijke verhaal van de ondernemer is volgens Mark tegenwoordig cruciaal voor een succesvolle zaak. “Het is erg belangrijk dat de zaak een eigen ziel heeft: dat er een relatie bestaat tussen de passie van de ondernemer en datgene wat hij in zijn zaak doet. De persoon speelt zelf dus een belangrijke rol binnen de crowdfundingcampagne.”

Dit pas je in de praktijk toe door goed contact te onderhouden met de doelgroep. Mark: “Je moet vrienden blijven met je gasten. Vriendschap gaat door dik en dun, dus dat betekent dat je moderniseert, jezelf aanpast aan de groep mensen waar je mee om gaat en tegelijkertijd jezelf blijft. Als je goed contact onderhoudt met je gasten, naar ze luistert en ze bij de onderneming blijft betrekken kun je samen door zowel hele mooie als moeilijke tijden heenkomen.”

Bij concepten die de huidige markt niet overleven ontbreekt het volgens Mark vaak aan voldoende inhoud. “Veel concepten die je tegenwoordig voorbij ziet komen verliezen hun ‘ziel´, omdat het doel van deze zaken niet is om in contact te blijven met gasten en zichzelf op die manier verder te ontwikkelen, maar voornamelijk om bijvoorbeeld simpelweg snel geld te verdienen of om de meeste burgers te verkopen.”

logo crowdaboutnow
vegan

Horecatrends en -ontwikkelingen

Mark ziet de laatste jaren steeds meer interesse ontstaan voor het crowdfunden van projecten binnen de horeca-sector. Waar ondernemers voorheen simpelweg naar de bank stapten wanneer ze hun zaak wilden uitbreiden, betrekt men tegenwoordig steeds vaker particulieren bij het realiseren van hun plannen. Mark: “Je ziet tegenwoordig steeds meer ervaren ondernemers crowdfunden. Dat zegt wat mij betreft veel over hoe zij tegen hun financiering aankijken. Dit is op bedrijfseconomisch en maatschappelijk vlak interessant, want het betekent dat ervaren ondernemers het op dit moment ook aandurven om naar andere partijen te kijken om mee samen te gaan werken, in plaats van de usual suspects, zoals een grote bank of geldschieter, te benaderen.”

Een andere ontwikkeling die op dit moment niet alleen goed zichtbaar is binnen de eetgelegenheden op straat, maar die Mark ook Crowdaboutnow ziet groeien is het veganistische aanbod. “Veganisme is de laatste jaren sterk in opkomst. Dan doel ik ook echt op de leuke vegan keuken, dus niet gewoon de zaak die ook een blaadje sla aanbiedt, maar echt veel nieuwe, spannende gerechten.”

kromme haring

Minder burgers, meer falafel

Wanneer we naar Utrecht kijken is er volgens Mark (toch) nog steeds veel plaats voor vernieuwing. “Utrecht kan wat meer spannende dingen gebruiken. Ik vind het wel weer mooi geweest met al die hamburgers die we hier hebben.”

Een concreet voorbeeld waar hij persoonlijk meer van zou willen zien bestaat uit de crunchy kikkererwtensnack falafel. Mark: “Ik zou in Utrecht graag een plek hebben waar je hele goede falafel kunt eten. Falafel is echt een fantastisch product: het is veganistisch, erg lekker en je kunt het op een mooie manier presenteren.”

Het antwoord op de vraag waar deze falafel zaak zich eventueel zou moeten vestigen in de steeds drukker wordende stad is eenvoudig: ergens aan de randen van de stad. Mark: “Het is een beetje een kapitalistisch vangnet waar we in vastzitten. De vastgoedprijzen stijgen en de mensen worden daardoor uit de stad gedrukt. Uiteindelijk zullen de leuke, vernieuwende concepten zichzelf daardoor natuurlijk aan de randen van de stad moeten vestigen. Dat zie je op dit moment ook al gebeuren: wat ‘De Klub’ en ‘Kromme Haring’ in Transwijk doen vind ik bijvoorbeeld heel erg gaaf. Toch zou het denk ik goed zijn als ondernemers nog meer lef zouden hebben om die buitenranden van de stad op te zoeken. In de binnenstad kun je niet gaan experimenteren met de opzet van je onderneming, want daar zijn vaak simpelweg niet genoeg tijd en geld voor beschikbaar.”

Redactie FM
social@frissemosterd.nl