Daan Smeltzer - Toeristen

Trend alarm: overal toeristen

Wat is het leuk om een nieuwe stad te ontdekken! Bewapend met een camera om je nek, plattegrond in je hand en stevige schoenen aan je voeten… en dan van het ene hoogtepunt naar de volgende toeristische attractie van de stad. Aansluiten in ellelange rijen en eten in grote bekende ketens rondom de drukste plekken van de stad. Ja – really?

Live like a local

De toerist van tegenwoordig wil een stad niet meer alleen bezoeken, maar wil hem beleven. De grootste vraag voor de gemoderniseerde toerist is: Where does the in-crowd go? Kanalen zoals Instagram, Google, TripAdvisor en Facebook maken de ouderwetse plattegrond overbodig. De toerist bezoekt niet alleen meer de trekpleisters die iedereen wil zien, maar zoekt juist de plekken die jíj wilt zien. Je vindt je eigen koffiebarretje wel, dineren kan bij mensen thuis via eatwith.nl en de speakeasy-bars zijn echt niet meer zo moeilijk te vinden. Ook door de komst van AirBnB, boutique hotels en nieuwerwetse hostels hoef je niet meer bij grote hotelketens te verblijven, en kan je nog meer genieten van je eigen aanwezigheid in een stad. Wat is er mooier dan totaal opgaan in een stad en deze als echte local te beleven?

Horecatoeristen anno nu

Tijdens je eigen horecawerk merk je wellicht ook dat het gedrag van de bezoekende toerist veranderd. Geen snelle hap meer, maar rustig de tijd nemen voor een kop koffie. Hij vraagt niet meer zo snel om een ‘Haineken’, maar kiest eerder voor lokaal gebrouwen bier.

Om de toerist bij jou in de zaak te verleiden kun je verschillende dingen doen:

– Zorg voor goede bedrijfspagina’s op TripAdvisor, Google, Instagram en Facebook. Als je ervoor kiest om bepaalde recensies uit te lichten, zet dan een mix van recensies van lokale gasten en toeristen bovenaan.

– Benadruk op de Engelse menukaart dat sommige producten lokaal zijn. Daarbij is het goed om te weten dat ‘lokaal’ in Amerika zo groot is als Nederland. Het is dus een relatief begrip waarmee je de keuzes van een gast kan beïnvloeden.

– Zorg dat eventuele reclameborden op straat te begrijpen zijn voor de toerist. Maak gebruik van de Engelse taal of visualiseer woorden om te verduidelijken.

Mijn eigen ultieme ‘local-moment’ had ik in New York bij restaurant ‘The Spotted Pig’. Als je eens in de buurt bent, zeker een aanrader! Ik hoop oprecht dat de bezoekers van onze stad mijn zaak noemen als plek waar zij zich een echte Utrechter voelden.

Daan Smeltzer is eigenaar van STAN&CO op de Ganzenmarkt. Voor Frisse Mosterd duikt hij in de wereld van ‘the good life’ en horecatrends.

Daan Smeltzer
Redactie FM
social@frissemosterd.nl