Grapedistrict: ‘Wijn is niet alleen voor op de wijnkaart’

Wat is meestal het eerste dat je opvalt wanneer je een horecazaak binnenloopt? Precies. De bar, de biertaps en allerlei prachtige flessen met gedestilleerde drank. Vaak nog beter zichtbaar door extra promotiemateriaal en verlichting. Maar waar is de wijn? We praten met Gijs Groenevelt en Lars Severijns van Grapedistrict over wijn in de horeca.

Portretfotografie: Kiki Mossink
Foto rode wijn: Amsara Matulessy

Meer productkennis

Vroeger was de drankkeuze eigenlijk vrij simpel: bier, wijn of fris. Er bestond geen horeca met 150 bieren op fles, 24 soorten fris en zes verschillende wijnen per soort (wit, rood, rosé, mousserend). De gast was gauw tevreden met een goed gevuld glas. Hoe kan het dat de tijden zo zijn veranderd qua drank?

Gijs: “Zowel de gast, als de ondernemer en de leverancier zijn tegenwoordig dichter betrokken bij wat er in een zaak wordt geserveerd. De kennis over de producten is steeds meer voorhanden en de interesse ervoor is groot. Een goed voorbeeld is speciaalbier; eerder wist vrijwel niemand iets over speciaalbier, het gros dronk pils. Nu heb je keuze uit ‘luxe’ bieren zoals Weizen, IPA’s en amber bier uit een iconisch glas.”

Maar na de dranktrends van speciaalbier, koffie, (alcoholvrije) cocktails en huisgemaakte limoncello, is het nu de beurt aan wijn. Lars: “De wijnmarkt groeit hard, maar geconcentreerd. Waar voorheen gasten vroegen om een Sauvignon Blanc of Chardonnay, noemen ze nu een specifiek wijnhuis of omschrijven ze de smaak die ze lekker vinden.”

rode wijn
el mundo

Lars en Gijs aan tafel bij El Mundo. “Sparren met horecaondernemers zoals Pascal is een van de leukste dingen van ons vak.”

Partner, geen leverancier

Gijs: “Toch is wijn in de horeca soms nog te onzichtbaar. Ondernemers beginnen in hun horecazaak met de inrichting, de bar en de brouwer, de koffie en het personeel… oh, en dan de wijn! Het is vaak een gemis aan kennis en misschien een ingewikkeld onderwerp. Plus: wijn kan vaak zonder moeite snel geleverd worden en je kunt met een standaardassortiment prima wegkomen. Met minimale inspanning voeg je gemakkelijk een mooie beleving toe. Én er zit een goeie marge op! Dus wat als je het eens omdraait: eerst je wijnkaart samenstellen, en de flessen in het zicht achter de bar?”

“Wij zijn gek op wijn en hebben de kennis in huis. Voor ons is de verbinding met mensen die interesse hebben in wijn (hoe klein ook) dan makkelijk gemaakt. We willen niet alleen maar wijn leveren, díe persoonlijke relatie is voor ons key. Samen met de ondernemer gaan we in gesprek hoe we de wijnbehoefte kunnen invullen, zonder dat ze ook maar een druppel wijn hebben geproefd van ons. We kunnen al hulp bieden met de kleinste veranderingen. Een uniek wijnconcept, een eigen wijnkaart, een training voor het personeel… maar we houden ook in de gaten wat er in de markt en verkoop gebeurt, zodat we de ondernemer kunnen adviseren waar nodig”, vult Lars aan. “Het zijn de kleine stapjes in aandacht en kennis voor wijn die geleidelijk de olievlek van de wijnwereld vergroten.”

+ Tip van de heren

Hou de wijnkaart klein, dan blijft deze behapbaar. Duidelijke beschrijvingen zorgen ervoor dat de gast de wijnen begrijpt en dat het personeel de wijnen gemakkelijk aan tafel kan toelichten.

Nieuwsgierig naar wat wijn kan doen in jouw horecazaak? Ga naar www.grapedistrict.nl/horeca

Redactie FM
social@frissemosterd.nl