pinchos zwarte vosch utrecht

De Zwarte Vosch: ‘Het begint bij een goed concept’

De Zwarte Vosch aan de Oudegracht: een pinchobar geïnspireerd op de authentieke Spaanse barretjes uit de volkswijken van Barcelona. Ongedwongen borrelen, lekkere gerechtjes en een vleugje romantiek; dat is de Vosch in een notendop volgens Mark van Kessel.

Tekst: Joris Roovers

Hoe is de Zwarte Vosch ooit begonnen?

“We waren al eigenaar van de Witte Vosch, een vergader- en congrescentrum in het pand ernaast. Je kunt maar één keer in je leven het pand van de buren overnemen dus toen het vrij kwam heb ik geen moment getwijfeld. We wilden het eerst verhuren maar besloten toch om zelf iets te gaan doen. Ik ben zelf ooit als kok begonnen en veel cateringpartijen bij Maison de Boer gedaan, maar mijn vader was timmerman en die nam me altijd mee klussen. Toen ben ik een paar jaar later een interieurbouwbedrijf begonnen dat zich richtte op horeca. Sindsdien heb ik van alles gedaan. Van partycentrum en Japans restaurant tot hotel. Zo heb ik altijd mijn liefde voor interieurontwerp en eten en drinken kunnen combineren.”

Waarom Pincho’s?

“Mijn vrouw en ik zijn vaak in in Barcelona geweest en ze zei dat als we ooit nog iets in de horeca zouden doen, dat het dan een pinchobar moest worden. Basta, Het idee voor De Zwarte Vosch was geboren,” lacht Mark.

Wie komen er bij de Zwarte Vosch?

“Van alles wat. Variërend van stelletjes die komen voor een vleugje Spaanse romantiek tot veel dames die lekker aan de gin gaan of een mooi glas wijn komen drinken. Hier ben je niet aan een driegangenmenu gebonden. Je kunt zelf bepalen wat je wilt, de snelheid van wat je eet en vooral ook hoeveel je eet. Dat is denk ik de grote kracht van De Zwarte Vosch. En de kwaliteit van het eten. Onze hele keukenbrigade inclusief afwasser is Spaans.”

Wat mis je zelf in Utrecht?

“Meer restaurants met een uitgesproken concept. Van het ‘What you see, is what you get’ karakter. Ondernemers die niet bang zijn om iets nieuws te proberen. We hebben hier zoveel na-apers. Dan zijn het burgers, vervolgens is het kip, nu weer kreeft. Ze mikken allemaal op hetzelfde publiek. Volgens mij is er in de stad veel meer behoefte aan uitgesproken zaken die zich richten op verschillende doelgroepen. Het is belangrijk om een goed concept te hebben. Dat zorgt voor een goede routing in je zaak en dan heb je ook een kloppend verhaal naar buiten.”

Frisse Mosterd
info@frissemosterd.nl