tips juiste leverancier horeca

Tips van foodblogger Kasper Visser: Hoe kies je de juiste leverancier?

Schandalen over producenten en leveranciers staan elke week wel weer in de krant. Vlees, kleding, vis – over alles is wat slechts te vinden; niet goed voor het vertrouwen van de consument. Vlees uit de supermarkt bijvoorbeeld, is nu eigenlijk bijna hetzelfde als een pakje uit een grabbelton halen. Je weet wat je moet betalen, maar je hebt geen flauw idee wat er in de verpakking zit.

Zo geldt het denk ik ook bij de keuze van een vers-leverancier voor de horeca. Transparantie, helderheid, een eerlijk antwoord en duidelijke afspraken  zijn in deze tijd erg belangrijk. Ik spreek uit ervaring want het komt nog steeds regelmatig voor dat je bedondert wordt door een leverancier. Tijdens een proefsessie van producten in de onderzoeksfase worden de premium producten gebruikt om je ziel en smaak te winnen, terwijl na de eerste leveringen de inferieure producten van de onderste plank geleverd worden, tegen de premium prijs. Je maakt vooraf afspraken over herkomst of kwaliteit van een product en na verloop van tijd blijkt eigenlijk dat dat helemaal niet geleverd wordt en dat de etiketten op de vacuüm geleverde producten simpelweg niet kloppen.

De tips

Voor ondernemers geldt – ga op onderzoek en vraag documenten over kwaliteit en herkomst op bij de leverancier. Bel eens met bevriende collega ondernemers uit de buurt. Vraag met welke leveranciers zij werken, of ze tevreden zijn en welke prijzen zij ongeveer betalen. Zo kom je veel te weten en kan je dus beslissen wie je uitnodigt voor een kennismakingsgesprek. Vaak merk je tijdens zo’n gesprek hoe de betreffende leverancier is en hoe serieus hij/zij het product neemt.  Vraag bij een slager, poelier of visleverancier eens of je op de boerderij/ visafslag kan kijken. Zo zie je meteen of de leverancier met passie en emotie werkt en het product met respect behandeld of dat het slechts puur alleen om het om geld gaat.

Voor consumenten geldt hetzelfde: stel eens een vraag aan de slager of groenteboer. Ieder maakt zo zijn keuzes en laat zich leiden door het concept en prijsniveau van het bedrijf. Maar een eerlijke respectvolle relatie en vooraf weten wat je kan verwachten, is cruciaal bij een lange termijn relatie. Laat je dus niet bedonderen en wees duidelijk over je verwachtingen!

Blogger Kasper Visser (43) is Foodblogger op foodbrigade.nl en samen met Joris Visser eigenaar van restaurants in Utrecht. 

Redactie FM
social@frissemosterd.nl