chocolademelk met slagroom

Op een zomers terras: ‘Ein heisse schoko mit Sahne, bitte!’

foto kylie+mette

Het is 32 graden. Een bomvol terras zorgt voor bezwete ruggen en klamme handjes. Volle dienbladen worden met snel naar tafels gebracht, ondanks de verstikkende hitte. Iedereen is haastig op zoek naar verkoeling en dat resulteert in ongeduldige gasten en bediening op extra hete kolen. Dan dient zich die ene tafel aan, weggemoffeld in het uiterste hoekje.

“Haben Sie heisse Schoko mit Sahne?” Het Duitse gezin dat hier vanmiddag vakantie komt vieren stelt de Duitse taalvaardigheid op de proef. Komt dat verplichte schoolvak toch nog van pas. Met een lichte twijfeling, en nu al angst voor de reactie van het barpersoneel zegt ze: “Uh, ja das haben wir.” Alsof het niks is bestellen ze er gelijk maar vier. Nog even: het is 32 graden!

Waarom hebben wij, horecapersoneel, zoveel moeite met warme chocolademelk met slagroom? Het zorgt nog net niet voor een acute woede-uitbarsting. Beleefd knik je ‘ja’ terwijl in je hoofd een wenselijker tafereel afspeelt: “Wat bezielt je nu, met dit weer, met deze zon, op mijn terras, dat achterlijke drankje, bedoeld voor bij de haard met sloffen en pepernoten, te bestellen?! Sinterklaas zit nog lang in Spanje, apaat!” En dit is de gecensureerde versie.

Is het de associatie? Zonder druilerig regenweer willen we daar ook niet aan herinnerd worden? Het is zomer verdomme, bestel iets kouds. Is het dan zoveel meer moeite? Technisch gezien niet. Een kannetje choco onder de melkschuimer, een flinke dot slagroom erop en klaar is kees. Of zit het ‘m in de naam? Zou kunnen, we hebben het al warm genoeg.

De aversie tegen de heisse Schoko blijft maar lastig te verklaren. Één ding is zeker: deze bestelling zal bij menig horecapersoneel tenen laten krommen en zweetdruppels op het voorhoofd doen
verschijnen. Maak ons blij: wacht tot 5 december. Tot die tijd,
boycot die warme choco!

De Utrechtse Kylie Fletcher en Mette Dijkstra zijn schrijvende horecadames met een bak aan zelfspot en een helicopterview waar je u tegen zegt. Ze spreken met ervaring, uit ervaring. Over alledaagse horecaperikelen. 

Redactie FM
social@frissemosterd.nl