COLUMN: Bartaal, wartaal

Iedere horeca-collega zal het met me eens zijn; werken in de horeca is een vak. Zomaar een greep uit de kennis die je moet hebben: het verschil in smaak van de lichaamsdelen van een koe en welke wijn er dan het beste bij ieder lichaamsdeel past, of uit welk pittoresk dorpje in Frankrijk de groente van de dag komt. Maar horeca is vooral een vak omdat er een aantal gasten zijn die je onopgemerkt manieren bij moet brengen, een soort horecaopvoeding.

Neem bijvoorbeeld het drank bestellen aan de bar. De hoop op een vriendelijke begroeting, gevolgd door een normale vraag waarin het aantal bier wordt genoemd, afgesloten met het magische woord “alsjeblieft”, heb ik op een drukke avond al snel opgegeven. Soms is volgens de gast het hele verbale proces niet eens meer nodig is. Ze zoeken oogcontact, steken drie vingers op en vervolgen hun gesprek. Drie wat? Warme chocolademelk met slagroom? O, bier…! Gasten, voornamelijk mannen, willen op zo’n avond snel drank en zijn er duidelijk van overtuigd dat het inkorten van het bestelproces ervoor zorgt dat de be- stelling daadwerkelijk sneller voor hun neus staat. Niets is minder waar.

Uiteraard begrijp ik dat het drie bier moet zijn. Maar in mijn ogen is deze manier van bestellen een noodoplossing. Hierbij drie tips om zowel jouw avond als die van het barpersoneel een stuk aangenamer te maken:

  • Groet altijd. Een simpele “hoi” of “goede- avond” doet wonderen bij de medemens.
  • Pas als je de aandacht hebt van het personeel start het bestelproces. Ze zien alle vragende koppies echt wel, maar je bent gewoon nog niet aan de beurt.
  • Het personeel begrijpt dat je niet voor hen komt, maar voor een avond uit met vrienden. Toch is het fijn als je ook nog even de tijd neemt voor een bedankje.

    Gratis tips in ruil voor een grote glimlach en heerlijke drankjes! Maar o, wat zou ik graag een keer echt drie warme choco willen neerzetten!


    Layla Hesseling studeert journalistiek aan de Hogeschool Utrecht en is tevens een
    doorgewinterde bardame in de Utrechtse horeca.

Redactie FM
social@frissemosterd.nl