COLUMN: Wijnbar of koffietent?

Wijn of koffie drinken doe je niet langer thuis of in de kroeg, maar vooral in kleine zaakjes waar vintage meubelen staan en kledingrekken vol tweedehandskleding wordt verkocht. Intussen vraag je je af of je nu in een kledingwinkel, koffiezaak of horecagelegenheid zit. Dit soort concepten schieten nog steeds als paddenstoelen uit de grond, het is een kwestie van vraag en aanbod zul je denken, maar toch hoop ik dat deze trend slechts van korte duur is en de kennis van een product niet wordt ondergesneeuwd door de hipheid van een concept.

Denk aan een kroeg die normaal hun zoete witte wijn verkocht als droog, maar opeens zich bedenkt dat je jezelf wijnbar kunt noemen als je vier open wijnen op de kaart zet. Als je ze vervolgens vraagt om een droge witte wijn, schenken ze nog steeds datzelfde zoete exemplaar… Ja ze bestaan nog steeds. Speciale koffie is hot, en wijn drinken wordt ook gewaardeerd door mensen zonder rode broek en rond brilletje, maar wijn is meer dan alleen hip willen zijn, wijn is vooral een beleving; zowel bij het rondneuzen op de wijnkaart in een restaurant als bij het kopen van een fles en door ervaren personeel worden meegenomen naar een mooi land met enthousiaste verhalen, wijnervaringen en natuurlijk: een goed advies.

Wijn is meer dan een keuze tussen Sauvignon Blanc en Chardonnay. De consument kan uit een steeds breder aanbod kiezen. Het was lang vanzelfsprekend dat wijn uit Frankrijk moest komen, want daar kwam de “echte” wijn vandaan. Gelukkig zet de trend zich voort dat wijn niet Frans hoeft te zijn en alleen voor “kenners” is die al het andere een slobberwijntje noemen!

Utrecht is en blijft een studentenstad, maar gelukkig zijn er steeds meer mensen die er achter komen dat er meer is dan zoete witte wijn en dat betaalbare wijn niet per sé uit de supermarkt hoeft te komen. De beleving van wijn wordt steeds groter, nu vooral hopen dat deze trend zich voortzet. Proost!


Sjors te Brake is eigenaar van wijnhandel Petit Clos. Voor Frisse Mosterd beschrijft hij zijn ervaringen in de wonderlijke wereld van wijn.

Redactie FM
social@frissemosterd.nl