COLUMN: Out of the box

Wijn. Het blijft een fenomeen op zich. Iedereen “weet” er iets van, enkelen denken er iets van te “weten” en het grootste deel doet alsof zij het “weten”. Magisch om in een groep te zien hoe er aan tafel bij een restaurant altijd één persoon de wijnkaart in zijn of haar handen gedrukt krijgt. Want diegene “doet iets in de wijn” of kent de juiste termen. Veelal zijn er daarom ook de bekende namen terug te vinden op de kaart. Het slachtoffer in spé gaat naarstig op zoek naar bekende namen of woorden die hij of zij kan laten vallen, om toch met trots een wijn te bestellen die waarschijnlijk erg lekker is, omdat die naam zo lekker bekt of omdat je stoer bent als je die wijn drinkt.

Het blijft toch eeuwig zonde. Wij houden allemaal zelf in stand dat er standaard chardonnay uit Frankrijk op de kaart moet staan, malbec uit Argentinië en natuurlijk niet te vergeten: pinot grigio uit Italië. Door onze eigen veiligheid qua keuzes creëren we voor de uitbaters weinig triggers om een zo interessant mogelijke wijnkaart voor te schotelen.

Waar komt onze veiligheid toch vandaan? Is het omdat opa al 35 jaar roept dat chardonnay de beste druif is of de familie al dertig jaar naar het huisje gaat in de Dolomieten? Of is het omdat de Fransen al jarenlang goed aan de markt timmeren in Nederland, of is het gewoon gewoonte? Want, waarom zou je een wijn kiezen buiten je comfortzone en er wellicht achter komen dat die toch wel heel anders smaakt dan je
lieveling: pinot grigio… Je zou ook kunnen denken dat je juist je smaakpallet wilt uitbreiden!

Langzaam, maar zeker durven een aantal zaken de kop boven het bos uit te steken en met gedurfde wijnen op de kaart aan te tonen dat er meer is buiten de basiswijnen. Het kost het personeel wat meer tijd en moeite om gasten te overtuigen dat je niet gelijk dood gaat van een torrontés druif, maar dan zullen ze die ook nooit meer vergeten. Laten we met zijn allen proberen meer out of the box te denken. Cheers!


 

Sjors te Brake is eigenaar van wijnhandel Petit Clos. Voor Frisse Mosterd beschrijft hij zijn ervaringen in de wonderlijke wereld van wijn.

Redactie FM
social@frissemosterd.nl