column: W(ij)nig voor wijn

tekst: Sjors te Brake

De parken hebben weer overvol gelegen met zonaanbidders en vakantieliefhebbers. En wat is er nou lekkerder dan in een park een barbecue aansteken of een verse salade eten? Juist ja, daar een glas wijn bij drinken! Maar laten wij Hollanders nou nog steeds goed zijn in waar wij bekend om staan: zo min mogelijk willen uitgeven voor, het liefst, zo veel mogelijk wijn… maar krijg je dan wel veel?

‘Less is more’ is een uitdrukking met verschillende betekenissen. De normale consument koopt nog steeds voor tachtig procent haar wijn in de supermarkt. Wat totaal niet erg is, sterker nog: het gemak is perfect. Vooral de reden waarom de consument een bepaalde fles wijn uit de supermarkt meeneemt is interessant.

Gemiddeld wil de consument niet meer dan € 3,50 betalen voor wijn in de supermarkt! En dan te bedenken dat er op een fles wijn in Nederland al een accijns zit van € 0,69 per fles: € 0,34 voor een basic stukje glas, een prima schroefdop van € 0,10, en zelfs een fancy etiket van € 0,08 (en dan is het ontwerp niet meegerekend). Ik denk dat je zelf wel de conclusie kunt trekken over hoeveel euro er nog overblijft voor de kwaliteit van de wijn. Een fles van weinig geld, waarvan je denkt veel te krijgen… nonsens. Alles boven de vier euro per fles zal dus al snel een meerwaarde zijn van de kwaliteit!

De supermarkt speelt natuurlijk ook in op uiterlijk. Aangezien het grootste gedeelte van de boodschappen nog wordt gedaan door vrouwen, worden de etiketten ook op de juiste kleuren uitgezocht. De kleur wordt er soms zelfs op aangepast! Want ja… dat felle groen staat in het park wel heel mooi bij de kleur van je bikini. Proost!


Sjors te Brake is eigenaar van wijnhandel Petit Clos. Voor Frisse Mosterd beschrijft hij zijn ervaringen in de wonderlijke wereld van wijn.

Redactie FM
social@frissemosterd.nl