Nostalgische smakeloosheid kroeg

Nostalgische smakeloosheid

Tekst: Kylie Fletcher & Mette Dijkstra

Er zijn van die kroegen die ruiken naar nostalgie. Het opgedroogde bier dat in de bar getrokken is en de sigarettenrook – uit de tijd dat er nog massaal binnen gerookt werd – zit in alle hoeken en gaten opgeslagen. Wanneer je zo’n kroeg binnenstapt, word je meteen teruggesleurd naar ‘toen’. Toen je te jong was om te drinken, maar het overal kon. Toen je elke kroeg binnenkwam met een valse CJP-pas (gefabriceerd met behulp van Paint). Toen pooltafels eigenlijk alleen dienden als onderzetter, meetingpoint of ter ondersteuning van je jonge aangeschoten toestand. Toen je uiterlijk om één uur thuis moest zijn en ineens wel binnen tien minuten naar huis kon fietsen. Toen je achter je ouderlijk huis tegen de schutting aan, verdekt opgesteld en op wankele benen, uren in de kou kon tongzoenen met je laatste verovering.

Martini met ijs en citroen

Toen je binnen mocht roken en er bij thuiskomst achter kwam dat je nieuwe shirtje van Gsus vol met brandgaten zat en je tot op het bot doordrenkt was met de geur van verschraalde sigarettenrook. En dan met het beste excuus naar je ouders kwam: ‘Nee mam, ik heb echt niet gerookt’. Toen je aan de Martini met ijs en citroen zat (goedkoper dan sterke drank, en ‘sterker’ dan wijn). Toen bier vies was en je Dropshot dronk alsof het water was. Later op de avond toch maar een Malibu-cola of überhaupt een mierzoete ‘sterke’ drank. Zolang het maar gemixt werd met een even mierzoet frisje. Niet te vergeten: de flesjes Smirnoff Ice en uiteraard liters Bacardi Breezer. Die er met gemak ingingen en een paar uur later net zo makkelijk weer uit.

Nostalgie in een geur. In de geur van ‘toen’. Een die hopelijk door leeft dankzij kroegen waar bier op de bar geknoeid mag blijven worden. Van die kroegen waar deze ‘geur’ de reden is om terug te komen. Van die plekken die je doen hunkeren naar vroeger. Naar toen.

De Utrechtse kylie Fletcher en Mette Dijkstra zijn schrijvende horecadames met een bak aan zelfspot en een helicopterview waar je u tegen zegt. Ze spreken met en uit ervaring over alledaagse horecaperikelen.

Redactie FM
social@frissemosterd.nl