Gerard van der Kleij: “een mooi servet zorgt voor een totaalbeleving”

Tekst: Eline van Nunen
Beeld: Jonathan van Limbergen

Wasserij van der Kleij, een familiebedrijf pur sang. Al 155 jaar is de wasserij een begrip in Utrecht én ver daarbuiten. Met Gerard van der Kleij en zijn vrouw Merian staat alweer de vijfde generatie aan het roer.

Betovergrootvader Van der Kleij waste voor ‘Jan en alleman’. Dat veranderde toen de wasmachine op het huishoudentoneel verscheen: de particuliere klantenkring verdween en restaurants klopten vaker aan. Als kleine jongen wist Gerard al dat hij de zaak van zijn vader over zou nemen. Net zoals zijn zoon Daan dat straks gaat doen. Met ‘de paplepel’ als opleiding, zeepsop in het bloed en oneindig veel praktijkuren bouwde Gerard het familiebedrijf uit tot een organisatie met 260 medewerkers. “500.000 kilo wasgoed per week draaien onze machines erdoorheen. En tussen alle wasjes zitten uiteenlopende verhalen. Zo zorgt de jaarlijkse Kamasutra beurs gegarandeerd voor hilarische ontdekkingen in de ‘wasmand’.”

Voor veel ondernemers is de wasserij een partner voor linnen-, maar ook voor horeca- en interieuradvies. “We komen bij hotels, sterrenrestaurants en eetcafés over de vloer, daardoor weten we wat er speelt en kunnen we ondernemers op allerlei gebieden adviseren.” Trots vertelt hij over Utrechtse klanten zoals Karel V, WT Urban Café & Kitchen, Zocher en de Jaarbeurs. Toch blijft de core business die van het tafellinnen. Huurlinnen.

“Al het textiel dat hier gewassen wordt, is eigen bezit. We maken geen verschil tussen Michelin- of brasserie-servetten; ze moeten er overal even mooi bij liggen.” Maar het Utrechtse linnenniveau kan beter volgens Van der Kleij: “Je ziet hier vaak óf traditioneel wit linnen óf papieren exemplaren, en dat is jammer. Een mooi servet zorgt – ongemerkt – voor een totaalbeleving. In steden als Rotterdam en Den Haag zijn de linnentrends uit het buitenland al wel overgewaaid.”

Op weg naar huis denk ik aan de pastelgekleurde, Italiaanse exemplaren die dhr. Van der Kleij me heeft laten zien. Waarom stylen we er thuis op los, maar blijft de horeca vaak veilig bij gesteven wit? Als het ergens om beleving draait, dan is het daar. En daar weet Van der Kleij alles van.

Frisse Mosterd
info@frissemosterd.nl