Angelo van de Weerd: ”Met z’n allen maken we de stad toffer”

 

Zoals vrienden soms lukraak roepen een kroeg te willen beginnen, voegden Angelo van de Weerd (37) en Lennaert Meijboom (37) hun woord bij de daad en openden zes jaar geleden een koffiebar, oftewel: een kroeg voor overdag. The Village Coffee and Music brengt niet alleen koffie en muziek samen, maar ook de twee goedlachse vrienden die elkaar al sinds hun vijftiende kennen.

Tekst: Annebel Wouters
Beeld: Sophie van der Kroon

Inmiddels bestaat The Village aan de Voorstraat zes jaar en kom je de vrienden er regelmatig tegen, waarbij ze iedereen charmant en altijd met een goed humeur begroeten. Zelfs als je nog geen drup cafeïne hebt gehad in de ochtend, werkt dat aanstekelijk. Ondanks hun ogenschijnlijke zelfverzekerdheid zijn het geen typische horecaondernemers. Angelo had nog geen dag in de horeca gewerkt; hij werkte voor een platenmaatschappij en Lennaert werkte op het kantoor van schoenenmerk Crocs in Scheveningen. Dat is wel andere koek. Angelo: “Het idee voor een koffiebar ontstond toen we in Amerika waren, in The Village in New York.’’ “Eigenlijk wilden we iets doen met muziek, maar koffie vonden we ook cool, dus gingen we ons daarin verdiepen’’, zegt Lennaert. Angelo ruilde daarop zijn job in bij de platenmaatschappij voor een baan bij Brandmeesters, om daar de kneepjes van het vak te leren.

Allround ondernemers
The Village kreeg er afgelopen jaren twee locaties bij: The Village Sciencepark op de Uithof en het inmiddels gesloten Wolvenplein. Maar de stoere mannen zijn met nog veel meer bezig. Ze organiseren het maandelijkse filmevent Amongst Friends, branden hun eigen koffie, organiseren in samenwerking met EKKO muziekoptredens en staan op festivals. In april hebben ze de koffiebranderij van Het Wolvenplein verhuist naar de nieuwe locatie aan de Van Asch Van Wijckskade. Ze gaan daar hun eigen koffie branden, verkopen, en workshops en baristatrainingen geven.

Lessons learned
“We zijn heel goed in dingen waar onze interesses liggen. Het minst leuke en minst interessante aan Het Wolvenplein vonden we toch wel het restaurantgedeelte. Daarin merk je dat we geen horecaondernemers zijn’’, zegt Angelo. Lennaert: ‘’Het positieve is dat we er wel een branderij aan over hebben gehouden en dat was toch wel onze grootste droom.’’ Een tip die ze aan startende ondernemers willen meegeven is het volgende: “Werk hard, doe waar je in gelooft en zet door. Het gaat niet om het uiteindelijke doel, maar dat je met iets bezig bent wat je cool vindt. Dan kom je vanzelf ergens.’’ “Zoals het hebben van een restaurant dat je dan weer dichtgooit,’’ grapt Angelo, “dat kan gewoon.’’

Alles samen
Doen wat je tof vindt, lijkt hun mantra in het leven. Maar dan wel samen. Zo gaan ze samen op vakantie en naar de bioscoop. En of ze ook samen douchen…? Angelo: “Als ik tegen mijn vriendin zeg: ‘Dit jaar gaan we op vakantie.’ Dan vraagt zij standaard: ‘Wie is wij? Wij of jij en Lennaert?’ Angelo en Lennaert moeten erom lachen. ‘’Het is cheesy, maar zo gaat het wel thuis.’’

Droom?
‘’Naar Ameeeerikaaaaaa’’, roept Angelo, waarop Lennaert keihard begint te lachen. Maar we hoeven niet uit te breiden naar andere steden’’, zegt Lennaert. ‘’We horen hier en voelen ons hier thuis. Dit is ons stadje!’’ Angelo: ‘’We vinden het ook gewoon tof dat we de stad leuker maken, deel uitmaken van de koffiecultuur en gave dingen organiseren. Utrechters zijn een fijn volk, niet arrogant, een beetje trots maar niet té. Met z’n allen maken we de stad toffer.’’

Frisse Mosterd
info@frissemosterd.nl