Daan Smeltzer

Trend alarm: Instagrammability!

Yes! Het is weer tijd voor een nieuw gerecht op je kaart. Je hebt kennis en inspiratie genoeg om een gaaf gerecht te ontwikkelen. Je beschikt over de beste ingrediënten en volgt de allerlaatste foodtrends. Niets staat jou in de weg. Dit wordt een topgerecht! Met een glimlach van oor tot oor serveer je de eerste gast jouw nieuwste gerecht. En dan…? Lachend pakt ze naast haar bestek de Iphone 7 Plus – want die heeft zo’n goede camera – en… FLITS!

Vervelend of een kans?
Gasten pakken niet langer meer mes en vork om het gerecht te beoordelen. Nee, eerst moet het gerecht op de foto. Eten en drinken wordt steeds meer een lifestyle, dus dat moet je laten zien aan al je social friends. Zie het als het grootste compliment. Deze gast geeft openlijk toe dat ze met jouw zaak en dit gerecht geassocieerd wil worden. Gratis, oprechte reclame!

Ingrediënten, opmaak en kleur bepalen de foto, en humor bepaalt de content. Creativiteit en originaliteit werken heel goed, maar ook oude clichés zijn ook Instagramwaardig. Tijdlijnen staan vol met foodfoto’s en hier kun je handig gebruik van maken.

Zwarte ijsjes, freakshakes, matcha en avocado waren nooit zo populair geworden zonder de macht van alle influencers op social media. Er zijn al restaurants die deze trend heel serieus nemen, door bij het gerecht een standaard voor de perfecte foto te serveren. Dus bekijk je eigen menukaart eens vanaf het scherm van je telefoon. Zorg dat je gerechten er te gek uitzien en brandmerk de juiste hashtag op je steaks!


Tekst: Daan Smeltzer

Daan Smeltzer is eigenaar van STAN&CO op de Ganzenmarkt. Voor Frisse Mosterd duikt hij in de wereld van ‘the good life’ en horecatrends.

Redactie FM
social@frissemosterd.nl