Trendsetters: Instagram-walhalla Frenchie Café

In de nieuwe rubriek Trendsetters gaan we langs bij restaurants en cafés die zich richten op een bepaalde trend. Hierbij kijken we hoe de eigenaren op het idee kwamen en wat het inhoudt om een trendgevoelig restaurant te runnen op langere termijn. Met vandaag als allereerste: eenhoorncupcakes, red velvet en freakshakes bij Frenchie Café.

Tekst: Sara Melkert
Beeld: Sara Melkert en Frenchie Café

Vorige zomer opende Jacqueline Schoot samen met haar vriend Niels Martens Frenchie Café. Het stel woont in Amsterdam, maar heeft in Utrecht gestudeerd. Frenchie is een walhalla voor je tijdlijn. Met de knalroze bank, marmeren tafels en gouden details is het interieur de Pinterest-droom van menig meisje. Om over het Instagram-gehalte van het eten nog maar te zwijgen.

Hoe Frans is Frenchie?

De naam Frenchie Café zag Jacqueline, die zelf ook Frans bloed heeft, in Frankrijk en past bij de Franse huisstijl van de zaak. De menukaart is echter niet Frans, maar een verzameling van allerlei brunchgerechten die de eigenaren zelf graag eten: “Onze red velvet pancakes doen het erg goed, daar komen regelmatig mensen voor terug.” Dit is trouwens ook het favoriete gerecht van Jacqueline, hoewel ze ook dol is op de Avocado toast.

Frenchie cafe
Frenchie cafe food

Omdat Frenchie café niet in de binnenstad ligt is de grote hoeveelheid aandacht op Instagram een mooie promotie, vindt Jacqueline zelf. Onder de hashtag #frenchiecafe zijn dan ook veel Instagramwaardige foto’s van het eten en het interieur te bewonderen. “We moeten het echt hebben van Instagram. Maar dat vind ik wel fijn. Mensen komen specifiek naar ons toe en begrijpen daardoor het concept ook meteen. Ik vind het geen probleem dat er constant foto’s gemaakt worden, ik ben zelf ook blogger dus ik doe dat ook. Maar de chef klaagt wel eens dat zijn eten koud staat te worden.”

Trendgevoelig

Hoewel Jacqueline zelf aangeeft dat het Frenchie Café zeer trendgevoelig is, ziet ze daar verder geen problemen in. “We passen steeds de menukaart aan en mikken erop altijd de nieuwste trends te volgen. Het interieur is wel tijdloos. Maar als mensen de grote roze bank zat zijn, passen we dat gewoon aan.”

Volgens Jacqueline duren trends gemiddeld een jaar, maar dingen zoals marmer vind ze altijd kunnen. “Dat vond ik als kind al leuk en dat is nu toevallig een trend.” Inspiratie haalt ze overal vandaan. Zo is Pinterest erg geliefd, maar ook reist ze ieder jaar af naar steden als Parijs, Londen en Milaan.

Toekomst

Jacqueline is positief over de toekomst van Frenchie Café. “Het klinkt misschien arrogant, maar ik denk niet dat het in de toekomst slechter zal gaan. We zijn begonnen met de instelling: als we dit starten wordt het een succes. Ik denk er nooit over na of het misschien slecht zal gaan in de toekomst. Daar sta ik niet bij stil.”

Het gaat op dit moment zelfs zo goed dat er gekeken wordt naar een tweede vestiging van Frenchie Café. Waar dat precies gaat zijn blijft nog even de vraag.

Frenchie taart
frenchie bar

“Uiteindelijk hopen we een aantal vestigingen te hebben. Maar wel een maximum van ongeveer vijf, anders wordt het zo massaal. Ik wil niet dat we een keten worden en ik wil zeker geen fabriekseffect creëren, dat vind ik zo naar.” Qua sfeer en stijl moeten de mogelijke nieuwe locaties wel lijken op het huidige concept. “Het moet hetzelfde gevoel geven en ik wil het interieur zo dicht mogelijk bij het huidige interieur houden. Maar andere kleuren kunnen op een bepaald moment ook leuk zijn.”

Frenchie Cafe
Lange Nieuwstraat 21
www.frenchiecafe.nl

Redactie FM
social@frissemosterd.nl