Jelle Winkels - Net als in de film

Net als in de film

Op een donderdag ergens in december opende ik omstreeks half 1 de deur van Springhaver, één van de oudste cafés van Utrecht, met het vooruitzicht te genieten van een lunch en ik wilde ook de film The Old Man & the Gun zien. Ik bestelde, pakte de krant en ging zitten.

Ze had prachtige krullen, die gevangen werden gehouden in een elastiekje. Haar gladde huid was blank, maar ze had zo ergens uit West-Afrika kunnen komen. Je hebt het wel eens, als je dan toch verliefd moet worden… de kandidaat had zich gemeld.

Mijn speed verliefdheid spatte uiteen toen een stoere bebaarde man naar haar tafeltje liep, een 3 seconden zoen op haar tuitende lippen gaf en haar innig omhelsde. Hij bestelde net als zij een gemberthee. Mijn blik zakte omlaag, naar het papier.

De vers bereidde winterse pompoensoep was zo smaakvol dat ik hoopte op een lange en strenge vorstperiode om er vaker voor terug te kunnen komen. Ik keek over mijn kom. Hij wreef zachtjes over haar been. Ze glimlachte naar hem, maar niet op een verliefde manier. Meer van – het is goed, het is geweest. Hij schudde zijn hoofd en ik aanschouwde zijn onmacht. Zij was klaar, hij nog niet. Ze stond op, trok haar jas aan, drapeerde een olijfkleurige wollen muts over haar springkrullen, gaf de man een kus en een knuffel. Ze vertrok. Hij rekende af bij de bar en keerde terug naar zijn stoel om zijn jas aan te trekken. Over zijn wang biggelde een traan.

Afgelopen. Net zoals anders wandelde ik vanaf het theater naar de tuin van Het Duitse Huis om binnen deze stadsoase de film nog een keer te laten passeren. Hij was oké, maar de voorpremière had veel meer indruk op me gemaakt.

Jelle Winkels is geboren en getogen Utrechter. In zijn werk als barman, stadsgids en columnist uit hij zijn oneindige liefde voor de Domstad.

Redactie FM
social@frissemosterd.nl