Eleven Brewery: één + één = elf

De Nederlandse bierscene bruist en nieuwkomer Eleven Brewery is een fijne toevoeging in dit bierlandschap. De jonge brouwerij is nog klein, maar brouwt, met serieuze ambitie, prachtige bieren.

Tekst: Tom Terwan
Beeld: Romano de Vries

Ketels in Kanaleneiland

In het zuiden van Utrecht, op bedrijvengebied Kanaleneiland, ligt Eleven Brewery. Bij binnenkomst in het bedrijvenpand merk je meteen: hier wordt gewerkt. Het pand biedt ruimte voor ontwikkeling en creativiteit. Eleven Brewery heeft veel ruimte en kan zelfs nog uitbreiden.

Brouwen met ervaring

Eleven wordt gerund door Loes van Impelen en Kevin Hageman. “Het getal 11 duidt op twee losse enen die samen zo veel meer zijn dan alleen. Dat past ook goed bij ons. We vullen elkaar goed aan.” vertelt Loes.

Ervaring heeft brouwer Kevin niet bij de minste opgedaan. Brouwerij De Molen en Oedipus Brewing vormden de basis voor zijn bierliefde. Het ondernemerschap en de marketing komen van Loes. Haar jarenlange ervaring in de horeca, kennismaking met hotelmanagement en georganiseerde persoonlijkheid maken het duo compleet.

Gezamenlijke krachten gebundeld, leven ze de verhalen die op hun strakke labels pronken. Want de bieren van Eleven Brewery smaken niet alleen goed; ze vertellen een verhaal uit het leven van het koppel.

Eleven brewery tap staand

Goede verhalen, goede bieren

Neem bijvoorbeeld Papa Beer. Dit bier is opgedragen aan de vaders van het stel. De ene papa die overuren draait om de twee te helpen met klussen en brouwen en de andere papa die altijd maar weer de auto uitleent of de hond Loes en Kevin mee naar het bos neemt.

“Zonder alle hulp van goede vrienden en onze familie, hadden we niet gestaan waar we nu staan. In het begin moest ik wel wennen aan namen zoals Papa Beer.” zegt Kevin over hun New England IPA. “Ik denk snel; het is een stoeremannenbier, maar eigenlijk is het juist mooi zo. Het loopt ook gewoon goed. Zo zie je mooi dat de horeca- en verkoopervaring van Loes goed van pas komen”

De lekkere NEIPA is fruitig en soepel. Ook brouwt Eleven een krachtig gemoutte Stout tjokvol gebrande koffietonen. Ook is er een frisse IPA met een goede dosis hop en een complexe, fruitige Saison. Gewoon goede bieren en zeker niet saai.

Eleven Brewery Kanaleneiland Utrecht

“Bij Brouwerij de Molen heb ik leren lopen” vertelt brouwer Kevin. “Wat ik brouwtechnisch heb geleerd komt echt van de Molen en van Oedipus. De houten vaten-liefde van de een, de funky twists van de ander. Van elke brouwerij leerde ik weer wat nieuws. We blijven hiermee graag experimenteren. Bieren op houten vaten, zure bieren, noem het maar op. Nu we een eigen brouwerij hebben, is het makkelijker om te experimenteren en nieuwe, mooie smaken ontdekken”.

Bier op maat gemaakt

Maar het gaat natuurlijk niet alleen om smaak. De brouwerij gelooft in het belang van de totaalervaring achter het bierdrinken. “Je vraagt je bij het opstarten van een brouwerij natuurlijk af: hoe distantieer je jezelf? Wij vinden dat we veel voor de horeca kunnen betekenen. De speciaalbiertenten schieten als paddenstoelen uit de grond en het aanbod wordt groter. Toch word je in veel zaken nog niet goed genoeg ingelicht over wat je nou precies drinkt. Dat is jammer, want het is ontzettend leuk om de horeca te betrekken in het proces”.

Loes en Kevin zitten graag aan tafel met de zaken waar ze hun bier leveren. Zoekend naar een unieke invalshoek verrijken ze niet alleen het bieraanbod in de horeca, maar creëren ze ook mogelijkheden voor ondernemers om mooie combinaties met gerechten te maken. Werken op maat, noemt de brouwerij dat. “We vragen altijd: Wat mis jij nou nog in je tent? Waar ben je naar op zoek? Zo kunnen we op maat gemaakte bieren brouwen die gewild zijn door de horecazaak.

Maar, belangrijk is ook altijd het personeel hierin te betrekken. Dit doen we door ze een keer mee te laten brouwen, of door een personeelsproeverij te organiseren. Je merkt meteen dat enthousiast personeel veel interessanter kan vertellen over het bier en dat daarmee ook de verkoop harder gaat. Een win-winsituatie dus.”

Eleven Brewery Kevin

Grand opening

Op 8 maart opent Eleven Brewery haar deuren voor het grote publiek. Aanmelden kan via de link op de pagina van het Facebook-evenement. Op de opening zullen kunstenaars hun werk tentoonstellen, mag je plaatjes draaien in een DJ-workshop en kan je de hele middag spelletjes spelen. “Het wordt sowieso een geweldige dag.” belooft Loes. “We vinden het leuk om kunstenaars een podium te kunnen bieden, maar ook de bedrijven uit dit pand hebben we gevraagd hun deuren open te zetten. WT Urban Kitchen komt koken en ook kan je de naastgelegen escape-room induiken. Die samenwerking met andere bedrijven vinden we echt leuk. Kortom; je kan van alles doen!”

Eleven Brewery bier

Met dit feestje begint de brouwerij officieel aan haar avontuur in het Utrechtse. Het is dus een uitgelezen kans om de nieuwkomers te verwelkomen. Ga er dus genieten van de gastvrijheid en hoor de verhalen achter de bieren die je, ongetwijfeld, nog vaak zult tegenkomen. Natuurlijk, genietend van een bier vers uit de ketels.

Welke bieren kan je 8 maart proeven?
De coreselectie van Eleven Brewery bestaat uit:
Papa Beer – New England IPA
Matse – IPA
Met Jan naar de Maan – stout
UTCA – Saison
Blonde Willem – Oak aged blond
Kiek maar ‘ff – Pale Ale

Over de ondernemers

Anders dan veel brouwers, werkt Kevin Hageman niet vanuit een lange periode als thuisbrouwer, maar werkte hij als constructiebankwerker en lasser. Met zijn technische ervaring rolde hij Brouwerij De Molen binnen. Hierna ging hij bij Oedipus Brewing aan de slag.

Loes van Impelen heeft jarenlange horeca-ervaring opgedaan bij Pandarve in Zeist. Hier groeide ze door tot supervisor. In combinatie met haar kennismaking met hotelmanagement heeft ze veel horeca-gerichte ervaring met de managementkant van het ondernemerschap.

 

Eleven Brewery
Eendrachtslaan 100
www.11brewery.com

 

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Eleven Brewery.

Redactie FM
social@frissemosterd.nl