Mette Dijkstra

De barbarrière

Ooit een horecazaak binnengekomen waar een geluidswal tussen bar en zaak in stond? Ondanks de afwezigheid van een fysieke wal, is die er gevoelsmatig wel. Eén stap achter de bar, en niemand hoort nog wat je zegt.

Althans, dat is wat personeel ervaart. Als gast heb je dan ook de beste plek áán de bar, waar je zogenaamd verhitte gesprekken voert met je bargenoot. Ondertussen bespied je het ‘onzichtbare’ gedrag en beluister je de zogenaamd onhoorbare gesprekken.

Het geluidsniveau van de gesprekken wordt nogal beïnvloed door die gevoelsmatige geluidswal. Hoe dichtbij de gasten ook zitten, er zal niet zachter om gepraat worden. En de onderwerpen van gesprek lopen uiteen van grote piemels tot de arrogantie van gasten. Grappig genoeg wordt er dan wel heel discreet gesproken over een tafelnummer in plaats van naam en rugnummer.

Opvallend genoeg, is er voor een barbarrière niet eens een bar nodig. Ik zat laatst in een restaurant, op de bank met overzicht over de hele zaak. Ze stonden met z’n vieren op de vloer, twee mannen en twee vrouwen. Aan tafel met oog voor de gast, aandacht voor het moment. De dame bij ons aan tafel was leuk, ze had er lol in.

Maar stiekem zie je nog veel meer van de bediening als je ze volgt onderweg naar hun collega’s. Zo ook bij dit meisje. De bar die geen bar is maar een naar de muur geplaatste afzetruimte voor glaswerk, creëerde voor haar zichtbaar een plek waar ze haar rol mocht verliezen. Daar deed ze haar haren goed, prikte ze speels in de zij van haar collega en zag je haar alleen nog als mens en niet als serveerster.

Het is de moeite waard om de bediening nauwkeurig te bestuderen. Betrap ze op menselijke trekjes, zodra ze denken een onzichtbaarheidsmantel te dragen. Zie dat ze onderonsjes hebben, of wellicht kibbelen over hoe de avond loopt. Of betrap ze op heterdaad terwijl ze roddelen over tafel 9. Ze denken écht dat je ze niet hoort. Mooi, hè?

Mette Dijkstra is een schrijvende horecadame met een bak aan zelfspot en een helicopterview waar je u tegen zegt. Ze spreekt met en uit ervaring over alledaagse horecaperikelen.

Portret: Daniel Niessen

Redactie FM
social@frissemosterd.nl