Sir Joe header

Volgens Sir Joe kan frisdrank zó veel leuker

Een rebelse visionair met een sterk karakter

Iets te vieren, vrijdagmiddagborrel of gewoon omdat het kan… Proost is het mooiste woord. En dat hoeft lang niet altijd met alcohol. We spraken met Vincent Stevens, Brand Ambassador van de innovatieve Utrechtse frisdrankstart-up Sir Joe. Hij helpt horecaondernemers met het samenstellen van een avontuurlijk fris-aanbod om gasten mee te verrassen.

Tekst: Nadia Khaleghi
Beeld: Sir Joe

Generaties horecabloed

“Ik kom uit een echte horecafamilie. Het zit in mijn bloed. Als jongen van 18 begon ik op Schiphol zowel op de vloer als in de keuken. Tijdens mijn studietijd in Utrecht heb ik bij Club Basis, Roost aan de Singel en Beers and Barrels gewerkt. Gasten vinden het leuk om verrast te worden. Sterker nog: gasten verwachten steeds meer én horeca met een verhaal. Van concept tot dranken. Kijk bijvoorbeeld naar verse gemberthee, dit zie je tegenwoordig standaard op de menukaart. En zo zal het ook gaan met speciale frisdrank.”

Meer avontuur in het frisdrankaanbod

Het aanbod alcoholvrij bier groeit, maar hoe zit dat met het soda-aanbod? Vincent vertelt: “Gasten zijn op zoek naar vernieuwing, spannende smaken en authentieke merken. Dat merk je bijvoorbeeld aan de groeiende vraag naar verschillende soorten tonic en gingerbeer. A-merken kunnen niet altijd aan die behoefte voldoen.”

Sir Joe assortiment

“We vinden dat de frismarkt zijn prik een beetje heeft verloren, en daarom hebben we Sir Joe opgericht. Wij willen soda weer laten bruisen! Dat doen we met een aanbod van bijzondere merken en producten met een verhaal. Momenteel voeren we Russell & Co., Caleb’s Kola, StrangeLove en Limeau. Maar dit is pas het begin. We kijken wat er speelt en denken mee met de ondernemers om een passend aanbod te creëren voor de horeca.”

Verras de gast

Waarom zou je als ondernemer avontuurlijke frisdranken toevoegen aan je assortiment? “Je moet vooral niet bang zijn voor het onbekende! Ondernemen is durven. Probeer eens iets geks. Wij denken graag mee over de introductie van een toffe frisdrank. We geven trainingen aan jouw personeel, zij zijn immers de drijvende kracht achter je verkoop. Als zij enthousiast zijn, brengen ze dit over op de gasten. Naast trainingen, geloven we ook dat onze merken zichtbaar moeten zijn op de juiste momenten. Dat kan met hoogwaardig POS-materiaal of bijvoorbeeld door onze flesjes te gebruiken als bloemenvaasje voor op tafel. Uiteraard moet dit wel passen bij de sfeer, het concept en het huidige aanbod van jouw zaak. Als je de stap naar special soda’s durft te zetten onderscheid je je, verras je gasten en creëer je meer waarde.”

soda

Win-win-win situatie

“We werken het liefst samen met regionale ondernemers die, net als wij, gepassioneerd zijn. We spannen ons samen in om de branche nog mooier te maken dan ‘ie al is. Ik vind het heerlijk om met de ondernemers te praten over horeca(trends) en het vak. We denken mee en ontzorgen. En qua prijs? Er is geen prijsverschil met andere special soda’s. En je kunt er extra marge op pakken. Ook fijn: je kan onze frisdranken los afnemen, als aanvulling op je bestaande assortiment. Met een horecazaak heb je al genoeg aan je hoofd, en daarom willen wij het makkelijk voor je maken. We noemen het een win-win-win situatie: de gast krijgt een leuker aanbod, de ondernemer kan zich onderscheiden door in te spelen op de vraag, en wij hebben onze frisdranken op toffe plekken!”

Joe Priestley

“Sir Joe is een start-up van Vrumona. Maar we hebben als doel om sneller en flexibeler te schakelen, met de drive die past bij een start-up. We werken vanuit Utrecht om onafhankelijk te blijven en snel te opereren, maar maken dankbaar gebruik van Vrumona’s expertise en distributie.”

Sir Joe is genoemd naar Joseph Priestley, de ontdekker van koolzuurwater. Hij was dominee, filosoof, natuurkundige, pedagoog en politiek theoreticus. Joseph was een rebelse visionair met een sterk karakter. Waar hij was, was controverse. Zijn bijnaam werd al gauw Gunpowder Joe. Vincent vertelt: “Wij vinden het een eer om deze naam te dragen. In de voetsporen van Joseph, zetten wij ons af tegen de bestaande norm. Met onze eigenzinnige frisdranken hopen wij vele harten te veroveren.”

Strange Love Tonic

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Sir Joe.

Redactie FM
social@frissemosterd.nl