Tom en Janine Soep-er Utrecht Frisse Mosterd

Janine & Tom van Soep-er: “Zonder horeca is er weinig aan!”

Corona times are hard, maar toch weten we er allemaal wat van te maken. Wij vroegen ondernemers of ze het nog een beetje zien zitten en hoe ze deze periode door komen. Vandaag belden we met Tom en Janine van, nog te openen horecazaak, Soep-er.

Tekst: Kiki Mossink
Beeld: Soep-er

Met een succesvolle crowdfunding op zak, waren Tom en Janine klaar om met poetslappen en schilderkwasten in het pand aan de Vismarkt aan de slag te gaan. Door de uitbraak van het coronavirus moeten ze de opening van Soep-er helaas uitstellen. Thuis werken ze gelukkig vrolijk verder aan alle voorbereidingen.

Wat stond er bij jullie op de planning voor de komende periode?

“We waren in de laatste fase voor de aanloop van de vergunning, het huurcontract, boekhouding klaarmaken, de website bouwen, keuken ontwerpen, overleggen met alle leveranciers… en nog wel honderd dingen! Eigenlijk alles wat er bij de opstart van een horecazaak komt kijken. Als je daadwerkelijk aan de slag kunt in je zaak, dan kun je knopen doorhakken en er nog meer naar uitkijken. Maar, ook vanwege de investeerders van de crowdfunding, moeten we nu even wachten op meer zekerheid.”

Wat was jullie eerste gedachte of gevoel toen de horeca tijdelijk moest sluiten?

“Het komt allemaal wel goed en ondertussen blijven we ons inzetten voor een snelle opening. Dat was eerste eigenlijk onze eerste gedachte. We proberen, ook moeilijke situaties, altijd van de positieve kant te bekijken. We werken gewoon door, maar we kijken even per dag wat de situatie is en wat we nu kunnen doen. Gelukkig duurt een vergunning aanvragen ook iets van twee maanden, dus dan hebben we nu even ademruimte om dit te regelen.”

Wat kunnen potentiële gasten van Soep-er nu doen om jullie te steunen?

“Iedereen kan via Instagram en Facebook alvast volgen wat er bij ons achter de schermen gebeurt. De komende periode werken ze onze recepten verder uit en geven we online een voorproefje van water komen gaat. Als de situatie het toelaat, gaan we starten met ‘Soep-er to go’. Dagelijks maken we twee heerlijke soepen, die we in een mooie weckpot (met een leuk kaartje van ons) bij jou thuis te bezorgen of bij iemand die het nu heel hard verdient. Uiteraard leveren we alles op een veilige, contactloze manier.”

Wat willen jullie zeggen tegen andere horecaondernemers?

“Blijf vooral positief! Hoewel het heel treurig is dat we allemaal dicht moeten zijn, het helpt ook om met elkaar een gemeenschapsgevoel te creëren. En hopelijk is de waardering bij de heropening straks nog groter, en zien gasten hoe leuk wij de stad maken. Want, zonder horeca is er weinig aan vinden wij!”

Over de ondernemers

Janine en Tom
Tom heeft een opleiding aan de Hogere Hotelschool afgerond en is, samen met Janine, in 2016 verhuist naar Nieuw-Zeeland om daar een carrière in de (internationale) hotelindustrie uit te breiden. Ook Janine heeft haar diploma behaald op de Hogere Hotelschool. Beiden hebben ze meer dan 10 jaar horeca-ervaring op zak. Bij terugkomst in Utrecht werkten ze hun plan voor Soep-er uit.

Over Soep-er
In België deden de ondernemers inspiratie op voor hun eigen horecazaak: De eerste soepbar van Utrecht! “Je vindt soep in alle uithoeken van de wereld. Van kruidige Vietnamese pho tot Franse uiensoep en oer-Hollandse erwtensoep met worst. Het meest veelzijdige gerecht dat er bestaat!” Straks kun je bij Soep-er de hele dag soep eten, meenemen of thuisbezorgen. En goed nieuws: ze hebben ook koffie en bakery.

Soep-er logo

Redactie FM
info@frissemosterd.nl